Podsumowanie projektu Erasmus+ R.E.A.D.Y

LINKI PROJEKTOWE:

FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/836957413769571

GOOGLE DRIVE: https://drive.google.com/drive/folders/1TOL-M21-03ndFhMCXskrwHuAliOvN0V_

E-MAGAZYN: https://erasmus.zsg-t.pl/emagazine/

Projekt Erasmus+ Realistic Education Among Digital Youth (R.E.A.D.Y) powoli dobiega końca. Za nami niemal trzy lata intensywnych aktywności, w tym pięć siedmiodniowych wyjazdów do szkół partnerskich w Turcji, Czechach, Norwegii, Portugalii i na Słowacji, w których łącznie wzięło udział 22 uczniów oraz 8 nauczycieli naszej szkoły, a także zjazd parterów projektu w Łodzi. Mieliśmy okazję wymieniać doświadczenia i inspiracje z ponad setką uczniów i kilkudziesięcioma nauczycielami ze szkół partnerskich. Dzięki rozmaitym aktywnościom rozwinęła się nasza świadomość na temat coraz szybciej postępującego procesu transformacji cyfrowej oraz wzrosły nasze kompetencje niezbędne do funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie i gospodarce opartej na nowoczesnych technologiach.

Podsumujmy zatem w telegraficznym skrócie najważniejsze wydarzenia projektowe.

1. Zjazd uczestników projektu w Łodzi

W kwietniu 2023  roku gościliśmy w Łodzi międzynarodową grupę 20 nauczycieli ze szkół partnerskich. Nasi uczniowie oprowadzili gości po szkole oraz zaprezentowali im swoje zawody w ramach krótkich warsztatów z geodezji i leśnictwa. Młodzież kształcąca się w zawodzie technik informatyk przygotowała i przeprowadziła dla międzynarodowej kadry pedagogicznej warsztaty z zastosowania animacji cyfrowych oraz platform e-learningowych w edukacji. Zorganizowaliśmy także zajęcia prezentujące możliwości, jakie przed nauczycielami otwierają europejskie platformy eTwinning, School Education Gateway oraz Schoolnet Academy.

Wspólnie z gośćmi odwiedziliśmy redakcje regionalnych gazet: Expressu Ilustrowanego i Dziennika Łódzkiego. Podczas spotkania opowiedzieliśmy dziennikarzom o projekcie R.E.A.D.Y oraz poznaliśmy tajniki pracy redaktorskiej. Na łamach obu gazet (w wersji papierowej i cyfrowej) pojawiły się artykuły o naszym projekcie, dzięki którym mogliśmy zaprezentować jego ideę lokalnej społeczności. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem o nas pod poniższym linkiem:

https://expressilustrowany.pl/nauczyciele-kilku-krajow-i-edukacja-cyfrowa-uczestnicy-programu-erasmus-w-lodzkim-technikum-nr-13-i-w-naszej-redakcji/ar/c5-17487743

Program zjazdu obejmował także wizytę uczestników projektu w łódzkiej firmie informatycznej GroMar, która zajmuje się wspieraniem edukacji i biznesu w Polsce i Europie w zakresie nowoczesnych technologii cyfrowych. Przedstawiciele firmy wprowadzili nas w tajniki tworzenia platform e-learningowych, z których korzystają uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy rozmaitych gałęzi gospodarki w całej Europie.

Pobyt gości projektu R.E.A.D.Y w Polsce obejmował także bogaty program kulturalny. Zwiedziliśmy łódzki Cmentarz Żydowski, Stację Radegast, ulicę Piotrkowską, Księży Młyn i Orientarium, a także stołeczne Stare Miasto i Łazienki Królewskie.

2. Mobilność w Portugalii

W marcu 2023 roku uczniowie klasy 3PB wraz z nauczycielami gościli w szkole w portugalskim miasteczku Montemor-o-Novo. Program wizyty obejmował cykl warsztatów i prezentacji dotyczących przyszłości rynku pracy. Uczestnicy projektu stworzyli koncepcje własnych przedsiębiorstw zajmujących się nowoczesnymi technologiami i publicznie zaprezentowali swoje pomysły. Strona portugalska zaoferowała nam także niezwykle interesujący program kulturalno – krajoznawczy, obejmujący między innymi zwiedzanie Lizbony i Evory, pobyt na plaży w Caparica, wizytę w fabryce czekolady oraz spotkanie w Lx Factory, podczas którego uczestnicy projektu mogli wymienić doświadczenia z lokalnymi przedsiębiorcami.

3. Mobilność na Słowacji

We wrześniu 2022 roku przedstawiciele klasy 4PB wraz z nauczycielami odwiedzili szkołę partnerską znajdującą się w Bratysławie. W programie mobilności znalazły się warsztaty z języków programowania, Internetu Rzeczy, narzędzi firmy CISCO oraz cyberbezpieczeństwa. Uczestnicy wyjazdu mieli okazję do zaprezentowania swoich zdolności artystycznych przy projektowaniu autorskich T-shirtów. Odbyły się także dwa spotkania w lokalnych przedsiębiorstwach: w spółce zajmującej się cyfrowym zarządzaniem gospodarką odpadami komunalnymi oraz w firmie świadczącej usługi przechowywania danych w chmurze. Program kulturalny mobilności obejmował zwiedzanie stolicy kraju, jaskini Driny, ogrodów pszczelarskich oraz zamku Devin.

4. Mobilność w Norwegii

W kwietniu 2022 roku czterech nauczycieli ZSG-T udało się z wizytą do szkoły partnerskiej w norweskim mieście Bergen. Gospodarze zaprezentowali na miejscu swoją imponującą szkołę zawodową, w której w komfortowych warunkach kształci się nie tylko młodzież, ale również dorośli, osoby niepełnosprawne oraz osoby wykluczone społecznie. Spotkanie międzynarodowej kadry pedagogicznej było świetną okazją do dyskusji na temat przyszłości edukacji (kształtowanie kompetencji cyfrowych według norm DigCompEdu, rola oceny w edukacji, edukacja multisensoryczna) oraz warsztatów z zakresu drukowania 3D oraz komputerowego sterowania urządzeniami. Program kulturalny, poza zwiedzaniem Bergen, obejmował rejs po fiordzie (podczas którego zaplanowano przystanek w lokalnej firmie IT i spotkanie z jej pracownikami) oraz wędrówkę górską.

5. Mobilność w Republice Czeskiej

W styczniu 2022 roku uczniowie klasy 3GA z nauczycielami wyjechali do partnerskiej szkoły w czeskiej Pradze, gdzie wzięli udział w cyklu zajęć i warsztatów z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, analizy danych Bid Data 3 Vs, modelowania Cinema 4D, aplikacji Maximo oraz aplikacji do śledzenia ruchu. Uczestnicy projektu zwiedzili historyczne centrum Pragi, interaktywną wystawę w Narodowym Muzeum Filmu oraz zamek i Muzeum Figur Woskowych w Czeskim Krumlowie. Świetną okazją do integracji z rówieśnikami z krajów partnerskich były rejs po Wełtawie oraz wizyta w centrum gier laserowych.

6. Mobilność do Turcji

Pierwszą mobilnością w projekcie R.E.A.D.Y był wyjazd do Turcji we wrześniu 2021 roku, w którym wzięli udział uczniowie klas 3GA i 3GB wraz z nauczycielami. Szkoła partnerska w tureckim mieście Mugla zorganizowała dla uczestników projektu warsztaty z zakresu wykluczenia cyfrowego i metod walki z nim, zastosowania sztucznej inteligencji w procesie recyklingu, powtórnego wykorzystania elektrośmieci, obliczania i metod redukcji śladu węglowego oraz wizualizacji trójwymiarowej obiektów archeologicznych. Uczestnicy projektu spotkali się z władzami samorządowymi miasta i regionu Mugla. Turystycznymi atrakcjami wyjazdu były morski rejs na Wyspę Kleopatry, odpoczynek na wspaniałych plażach Morza Egejskiego oraz zwiedzanie rezerwatów archeologicznych.

Wszystkie rezultaty wypracowane w kooperacji z naszymi partnerami umieściliśmy:

1. Na projektowym facebooku: https://www.facebook.com/groups/836957413769571

2. Na dysku Google drive: https://drive.google.com/drive/folders/1TOL-M21-03ndFhMCXskrwHuAliOvN0V_

3. W projektowym e-magazynie: https://erasmus.zsg-t.pl/emagazine/

Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nimi !