WARSZTATY DLA GEODETÓW

Uczniowie trzecich, czwartych i piątych klas geodezyjnych, którzy uczestniczyli we wrześniowych praktykach zawodowych w  Sewilli w ramach unijnego projektu FERS „Kompetencje zawodowe inwestycją w przyszłość”, podzielili się ze swoimi rówieśnikami doświadczeniem zdobytym w hiszpańskiej firmie. Podczas zorganizowanych w październiku na terenie szkoły warsztatów zaprezentowali podstawy obsługi bezzałogowych statków powietrznych wykorzystywanych do wykonywania pomiarów geodezyjnych. Opowiedzieli także o procesie obróbki uzyskanych w wyniku nalotów zdjęć fotogrametrycznych  oraz zasadach opracowywania na ich podstawie ortofotomapy.

Wrześniowe dwutygodniowe praktyki dla geodetów, leśników i informatyków w hiszpańskiej Sewilli zbliżają się wielkimi krokami.  W związku z tym w okresie do  kwietnia do czerwca br. zrealizowaliśmy w szkole szereg zajęć, które przygotowały uczestników do udziału w wyjeździe.

POMIARY GEODEZYJNE

W kwietniu w ramach zajęć przygotowujących do naszych praktyk w Sewili wykonaliśmy pomiary sytuacyjno- wysokościowe terenu naszego Technikum. Zadanie zrealizowaliśmy w czterech grupach pomiarowych.

Niezbędną osnowę pomiarową założyliśmy metodą GNSS natomiast do pomiaru szczegółów używaliśmy tachimetru robotycznego Leica TS16!

Ostateczna mapa będzie mozaiką 😊 map, które wykonała każda grupa dla swojego obszaru. Już w maju ją zobaczycie.

JĘZYK I KULTURA HISZPANII

W kwietniu w ramach przygotowywania się do pobytu w Sewilli odbyliśmy blok zajęć z kultury Hiszpanii.

Zajęcia odbywały się w bloku pięciu spotkań. W czasie zajęć uczeń Paweł Flisiak z klasy leśnej opowiedział o życiu i pobycie w Maladze na podstawie własnego doświadczenia. Przedstawił zdjęcia z pobytu. Uczestnicy mobilności dowiedzieli się również o różnicach kulturowych, sposobie poruszania się po Hiszpanii jak i obyczajach hiszpańskich. Byliśmy podzieleni na trzy grupy według zawodów, które chcemy zdobyć po ukończeniu szkoły. Celem zajęć było wykonanie zawodowych słowników polsko-hiszpańskich. W ten sposób powstał informatyczny, geodezyjny i leśny słownik. Wszystkie słowniki będą dostępne wkrótce.

ZAJĘCIA INTEGRACYJNE

25 maja i 7 czerwca 2024 r. młodzież uczestniczyła w zajęciach psychologiczno-pedagogicznych przygotowujących do mobilności w Hiszpanii. Celem warsztatów było:
zintegrowanie zespołu
wzmocnienie u uczniów poczucia sprawczości i zaufania do własnego potencjału oraz budowanie przekonania o możliwościach jakie niesie mobilność edukacyjna
poszerzenie wiedzy na temat  błędów poznawczych i sposobów radzenia sobie z nimi, aby nie zaburzały spostrzegania rzeczywistości
wzbogacenie wiedzy o kulturze, kuchni,  zwyczajach i tradycjach Hiszpanii
zapoznanie młodzieży ze sposobami radzenia sobie ze stresem, szczególnie w sytuacjach nowych, nieznanych jakie mogą pojawić się w trakcie praktyk
W trakcie 10-godzinnych  warsztatów uczniowie wykonywali szereg ćwiczeń, które pomogły im poznać się nawzajem i zespołowo pracować nad poszczególnymi zadaniami.  Ciekawym doświadczeniem dla uczestników była analiza  komunikatów zawierających błędy poznawcze wpływające na nasze decyzje i oceny, które są odpowiedzialne za powstawanie stereotypów i radykalizację. Demaskowanie błędnych sposobów myślenia i efektywne sposoby radzenia sobie ze stresem pozwalają na bardziej świadomy ogląd rzeczywistości i budowanie otwartych postaw wobec „inności” co z pewnością jest ważne, gdy jedziemy w nieznane regiony.
W drugiej części zajęć uczniowie przygotowywali i omawiali prezentacje na temat zabytków Sewilli, ciekawych miejsc wartych odwiedzenia, kuchni, tradycji, mentalności i stylu życia Hiszpanów. Podsumowaniem warsztatów było wybranie symbolu mobilności (model samolotu) i  wspólne  ozdabianie eko-toreb, które z pewnością  przydadzą się podczas wyjazdu do Hiszpanii.

KURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO

W ramach przygotowań do wrześniowych wyjazdów na praktyki do Sewilli w Hiszpanii odbyły się  zajęcia projektowe, podczas których uczniowie szlifowali swoje praktyczne umiejętności z języka angielskiego. Uczestnicy nie tylko wzbogacali i utrwalali leksykę branżową czy związaną z podróżą zagraniczną i poruszaniem się  po obcym mieście, ale również sami przygotowywali prezentacje na temat swoich zawodów oraz kultury Hiszpanii. Oprócz doskonalenia kompetencji kulturowych, komunikacyjnych i lingwistycznych, zajęcia stały się świetną okazją do wzajemnego poznania się i integracji całego zespołu przygotowującego się do praktyk.

ZAJĘCIA DLA LEŚNIKÓW

Uczniowie kształcący się w zawodzie technik leśnik wykonywali czyszczenia wczesne na pięcioletniej uprawie dębowo – bukowej. Usuwali chwasty i odsłaniali sadzonki drzew w celu poprawy warunków środowiskowych. Dokonali również oceny udatności uprawy, klasyfikując ją jako przepadłą.

ZAJĘCIA DLA INFORMATYKÓW

Montaż materiałów filmowych jest niezbędnym elementem pracy informatyka. Przygotowanie treści do Internetu, telewizji czy projekty reklamowe. Nasi uczniowie brali udział w zajęciach gdzie poznali narzędzia i zastosowanie programów edycyjnych takie jak Davinci Resolve.

Podczas warsztatów omawiane były liczne zagadnienia dotyczące procesów montażowych obrazu i dźwięku oraz korekcji barwnej cyfrowego obrazu filmowego.

 PRAKTYKI W SEWILLI  – GRUPA 1 

1 września, zamiast do szkolnych ławek, 15-osobowa grupa naszych informatyków i geodetów wyruszyła w długą i daleką podróż do Sewilli, aby odbyć dwutygodniowe praktyki w hiszpańskich przedsiębiorstwach, zorganizowane w ramach realizowanego przez nas projektu. Jak przebiegał ich pobyt i jakie wrażenia i umiejętności przywieźli ze sobą do Polski, najlepiej zilustrują ich własne relacje. Zapraszamy do obejrzenia prezentacji. 

PRAKTYKI W SEWILLI  – GRUPA 2 

15-osobowa grupa leśników i geodetów ledwo zdążyła wdrożyć się w zajęcia szkolne, a już 15 września polecieli do Sewilli, aby wziąć udział w praktykach realizowanych w ramach projektu „Kompetencje zawodowe inwestycją w przyszłość”. Wymienili się z poprzednią grupą, która właśnie wróciła ze słonecznej Hiszpanii. Jeżeli nie śledziliście relacji z pobytu tej grupy na Facebooku, to można zapoznać się z nią w prezentacji. Zapraszamy do jej obejrzenia.